Esimerkkejä jäsenistöstämme

• Tienpidon suunnittelun projektipäällikkö Hannu Moilanen kerto0 ELY-keskuksen liikennevastuualueella työskentelevien Jusalaisten toimivan pääasiassa projektipäälliköinä alueensa tieverkon suunnittelu-, hoito- ja ylläpito- tai rakentamisen valvontatehtävissä. Tyypillinen pohjakoulutustaso on maanrakennusalan tai tuotantotalouden rakennusmestari tai insinööri. Päivittäiset sidosryhmätyöskentelytarpeet sisältävät hankekohtaisen työn johtamista ja yhteistyötä eri hallintoviranomaisten kuten Väyläviraston, alueen kuntien, konsulttien tai urakoitsijoiden kanssa.
  • Projektipäällikkö Kari Pyötsiällä on takana pitkä työura ELY-keskuksen ympäristöpuolella, jossa työskentelee jusalaisia erilaisissa asiantuntijatehtävissä. Karin työtehtäviin kuuluu toimia projektipäällikkönä ja tiimin vetäjänä valtakunnallisessa Maaperä kuntoon -ohjelmassa, johon kuuluvat pilaantuneiden alueiden selvitykset ja puhdistukset, hylätyt ja lopetetut kaivosalueet (KAJAK-kohteet) sekä pilaantuneita alueita koskevat avustusasiat. Työpäivät täyttyvät kokouksista, tiimin ja hankkeiden ohjauksesta sekä laajasta yhteistyöstä eri sidosryhmien kanssa, johon lukeutuvat mm. alueelliset ELY-keskukset, ympäristöministeriö, kunnat, SYKE, GTK, konsultit, urakoitsijat jne. Työ on Karin mukaan haastavaa ja samalla palkitsevaa, sillä teemmehän työtä ympäristön hyväksi.
  • Suomen ympäristökeskuksen (SYKE) rooli monialaisen ympäristötiedon tuottajana näkyy mitä moninaisimmissa yhteyksissä. SYKE:n hydrologiset palvelut tuottavat valtavan määrän ajantasaista tietoa vesitilanteesta (mm. vedenkorkeudet, virtaamat, lumitilanne, tulvat ja hydrologiaan liittyvät ennusteet. SYKE:n laboratorio toimii kansallisena vertailulaboratoriona. Sen laadukkaat asiantuntija- ja tutkimuspalvelut ulottuvat mitä moninaisemmille ympäristötutkimuksen ja - mittausten osa-alueille. SYKE:n laboratoriolla työskentelevä Jaana Heiskanen ⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠toimii Tutkimusinfrassa monipuolisissa työtehtävissä mm. näytteiden vastaanottajana, asiakasrajapinnassa ja sertifiointijärjestelmän sihteerinä.